Makroelementi i elementi u tragovima

Pored vitamina za zdrav život i zdravu ishranu važni su i minerali. Postoji dve vrste minerala: makroelementi i elementi u tragovima. Makroelementi su oni elementi kojih ima u značajnim količinama u ljudskom telu: kalcijum, fosfor, magnezijum, natrijum, kalijum, hloridi i sumpor.
Elementi u tragovima su oni kojih nema u velikim količinama u organizmu.

Tako, iako organizam potrebuje minerale u tragovima, njegova potreba je količinski mala. Zapravo, nije u potpunosti jasno koje su to količine koje su potrebne organizmu. Tu spadaju sledeći elemenenti: gvožđe, mangan, bakar, jod, cink, kobalt, fluorid i selen.

Da pogledamo izbliza nekoliko minerala koje dobijamo ishranom:

Kalcijum

Kalcijum je na vrhu makrominerala kada se radi o kostima. Ovaj mineral pomaže da se izgrade jake kosti. Takođe pomaže da se naprave jaki zdravi zubi.

  • mlečni proizvodi, mleko, sir, jogurt
  • losos u konzervi, i sardine sa kostima
  • lisnato zeleno povrće kao brokole
  • hrana obogaćena kalcijumom – od soka od narandža do pahuljica i krekera

Gvožđe

Telo potrebuje gvožđe da bi prebacivalo kiseonik od pluća do ostatka tela. Vaše celo telo treba kiseonik da ostane zdravo i živo. Gvožđe pomaže jer je važno u formiranju hemoglobina, koji je deo vaših crvenih krvnih zrnaca koje nose kiseonik kroz telo.


Koja je hrana bogata gvožđem?

  • meso, posebno crveno, kao što je govedina
  • tuna i losos
  • jaja
  • pasulj
  • pečeni krompir sa sve ljuskom
  • sušeno voće kao suvo grožđe
  • lisnato zeleno povrće kao brokoli
  • cela i obogaćena zrna koa pšenica i ovas

Kalijum

Kalijum drži vaše mišiće i nervni sistem u pravilnom funkcionisanju. Da li ste znali da vaša krv i vaša telesna tkiva kao što su mišići sadrže vodu? Kalijum se brine da je količina vode tu prisutna upravo ona koja je potrebna.

Koja je hrana bogata kalijumom?

  • banane
  • brokoli
  • paradajz
  • krompir sa ljuskom
  • lisnato zeleno povrće kao brokoli
  • narandže i ostalo citrusno voće
  • sušeno voće
  • mahunarke, pasulj, grašak, kikiriki

Cink

Cink pomaže vašem imunom sistemu da se bori sa bolestima i infekcijama. Pomaže u rastu ćelija i zarašćavanju rana, kao na primer posekotina.
Koja je hrana bogata cinkom?

  • govedina
  • svinjetina
  • jagnetina
  • mahunarke, pasulj, grašak, kikiriki

Ako ljudi ne unose dovoljno od ovih važnih minerala, mogu imati zdravstvene probleme. Na primer, premalo kalcijuma – pogotovo u doba mladosti – može dovesti do slabih kostiju.

One thought on “Makroelementi i elementi u tragovima

  1. Pingback: Element u tragovima: Hrom | Zdrav Život | Zdrava Hrana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *